onsdag 15 september 2010

Trevligt telefonsamtal

På vårt senaste Norgefiske träffade vi en norsk spöfiskare som fiskade hälleflundra. Han hade inte haft en enda kontakt på sina traditionella jiggar medan vi fått tre hälleflundror. Jag gav honom en Mieko Predator i färg Tiger Lys som vi hade fått alla våra fiskar på den dagen. Jag tänkte inte mer på det men igår fick jag ett samtal till sportfiskebutiken. Det var samma norrman som fått jiggen, Jonny Hansen. Han hade efter mycket jobb fått tag på ägaren till stugan vi hyrde och fått adressen till Mieko Fishing.

Jonny som är en mycket trevlig man berättade att han testade Mieko Predator samma eftermiddag som han fått den och det resulterade snabbt i en hälleflundra på 45 kg. Redan nästa morgon var Jonny ute igen och fick efter endast 5 minuters fiske tog han en en hälleflundra på 47 kg. 20 min senare tog han han ytterligare en på drygt ca 70 kg och 171 cm. Det blev 3 x PB för Jonny med Mieko Predator på linan och endast en timmes effektivt fiske. Jag blev nog nästan lika glad som Jonny då ännu en fiskare upptäckt hur effektiv Mieko Predator är vid riktat hälleflundrafiske.
Drygt 50 kg tagen på Predator tiger/lys

171 cm tagen på Mieko Predator tiger/lys

Jag och Jonny diskuterade även C&R som nyttjas väldigt lite av norska hälleflundrafiskare. Det var en väldigt intressant diskussion. Norska fiskare säljer ofta sin fångst för att köpa "drivestoff" till båten. Jag hoppas vi kan påverka dem att på sikt släppa tillbaks i alla fall en del av sin fångst. Kanske en diskussion som norska fiskeriverket borde vara inblandad i? För egen del tycker jag det är fantastiskt att se en stor hälleflundra simma tillbaks där den hör hemma men det är alltid ett personligt val hos varje fiskare. Skall vi behålla den stam av hälleflundra som finns i Norge när sportfisket blir alltmer effektivt behövs C&R.

Det är stort att ta en hälleflundra men det är mycket större att returnera den.


S-O Larsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar