tisdag 7 december 2010

Så blev jag biten av hälleflundrafisket


Share on Facebook



I vintermörkret finns det tid för funderingar, planering eller bara njuta av minnen från olika fiskeresor. Jag kommer nog alltid att minnas mitt första riktade fiske efter hälleflundra. Det skedde på Söröya och kom att förändra mitt havsfiske i Norge för all framtid.

Jag hade några månader innan fått min första hälleflundra på knappt 5 kg. Den fisken var startskottet på mitt riktade havsfiske efter hälleflundra. Det var ett otroligt kraftpaket trots den låga vikten. Jag bestämde redan då att jag ville satsa på hälleflundra... Läs mer på Mieko Fishing under nyheter och "Havsfiske på Söröya"


Min första hälleflundra som startade min resa inom det riktade hälleflundrafisket.


Min andra hälleflundra. Den togs på Söröya Gjestestue.



En bild jag har blandade känslor för... Min första hälleflundra över 50 kg och det var en otrolig glädje i den fångsten. Ganska snart efter fisken avlivats började samvetskvalen. Att avliva fisken känns så här i efterhand verkligen onödigt.

Jag har tagit lärdom av det och returnerar i dag i stort sett alla hälleflundror enligt sann anda för C&R. Har även instruerat många fiskare i vikten av C&R vid fiske efter hälleflundra både i butiken och på Mieko Hälleflundrakvällar. Man lär så länge man lever...

S-O Larsson
www.miekofishing.se



4 kommentarer:

  1. Bra att du belyser C&R. :)

    /Dalle

    SvaraRadera
  2. Ja, det är en viktig fråga. Hoppas andra är klokare än jag var under min första satsning på hälleflundra.

    SvaraRadera
  3. Hej Sven!

    Jag tycker inte du ska ha några samvetskval för det. För du har efter den fångsten belyst C&R för så många sportfiskare som för hoppningsvis återutsatt sina hälleflundror.

    Tight Lines!

    SvaraRadera
  4. Tack Patrik! Jag antar att du har rätt men det känns ändå onödigt. Jag gör så gott jag kan att förmedla C&R nu och tror det är nödvändigt när så många sportfiskare är riktigt duktiga på att fiska hälleflundra.

    Vi hörs
    S-O

    SvaraRadera