fredag 14 december 2012

Flytande Underställ, mer information

Flytande underställ är en helt ny produkt som skapar nya möjligheter för oss sportfiskare. Vi får in många frågor och här är mer information.



Här finns svaren på de vanligaste frågorna gällande Float Underwear

Räcker det med enbart väst eller tröja för att flyta?
Svar: Ja, du kan ha vilka normala fritidskläder som helst utanpå  Float Underwear. Till exempel, snöskoterkläder, seglarställ, sportfiskekläder etc.

Varför skall jag köpa byxorna om det räcker med överdel?
Svar: Float Underwear är dessutom mycket varma thermounderkläder . När du vistas i kyla passar kläderna alldeles utmärkt och du känner dig smidig eftersom de är så lätta.
Byxorna värmer både på land och i vatten.

Fungerar  Float Underwear som thermokläder?
Svar: Ja utmärkt, det är mycket varma thermokläder med inbyggd flytkraft.  
Närmast kroppen tar du ett tunt plagg och sedan Float Underwear. Utanpå tar du valfria kläder utifrån väderförhållanden och aktivitet.  Ofta kan du ta bort mellanlagret.
Du lär dig snabbt hur varmt och skönt det är med thermounderkläderna och klär dig därefter.

Andas Float Underwear?
Svar: Ja, kläderna andas och transporterar ut fukten till ytterplagget.

Har hört att man skall behålla plaggen på när man tagit sig upp ur till exempel en isvak. Stämmer det?
Svar:  Ja det stämmer. Plagget producerar värme i vått tillstånd och du skall INTE ta av dig plagget förrän du kommer in i värme.

Om jag bara använder byxorna,  vänds jag upp och ned?
Svar: Nej, du kan använda enbart byxorna. 
Byxorna är till exempel populära i vadarbyxor men vi rekommenderar väst eller tröja till.
Det är en stor fördel om man har ett helt ställ i kallt eller strömmande vatten.


Finns Float Underwear bara i svart färg?
Svar: Ja. Det är ju UNDERkläder så vi håller oss till svart. Gör vi flashiga färger tror vi att folk börjar ta kläderna ytterst och det är inte meningen. Du skall använda valfritt skalplagg utanpå.

I vilka storlekar tillverkas Float Underwear  ?
Svar: Float Underwear finns i 2 barnstorlekar 6-8 år och 9-11 år.
          Dessutom i storlekarna XS – 5XL.

Hur tvättar man kläderna?
Svar:  Handtvätt 30 grader. Instruktioner finns i plagget.

Hur köper jag Float Underwear?


 Nytt Fiske testar de flytande underställen.

De flytande underställen kan rädda liv. Så här skriver Pär Mikael Åhre´n:

-Jag arbetar med renar och kör en hel del skoter. På min dagliga tur runt renarna var det dags för hemfärd.
Jag körde längs en sjö när olyckan hände.  Isen brast och jag hamnade i vattnet!  Iskallt!
Direkt kände jag flytkraften i Float Underwearvästen och jag påbörjade försöken att komma upp på iskanten.  Mina ben var tunga av vattenfyllda kläder  men jag höll mig vid ytan tack var västen.
-Isen brast hela tiden och det fanns ingen möjlighet att isen skulle hålla. Jag slog sönder isen framför mig och hoppades på att ta mig till land cirka 40 meter bort.  Långt i iskallt vatten…
Det lyckades!

-Helt slutkörd låg jag vid strandkanten och pustade ut. Då kände jag hur processen i västen startade och den började värma min genomfrusna kropp.
Där önskade jag att jag även hade köpt byxorna.
-Tack för Float Underwearvästen!  Den räddade mitt liv!
-Kan ni skicka mig ett par byxor?
Vänligen
Pär Mikael Åhre´n
Gäddede




Avlutningsvis berättar Ola Eklund hur det började…..


"Ola Eklund, med ett brinnande intresse för fiske i Bottenviken har tagit fram produkten Float Underwear.

Allt började för mer än 20 år när Ola´s två fiskekompisar hamnat i vattnet och mist livet  i samband med löjfiske under hösten.
Det var då han började fundera kring hur man skulle kunna höja säkerheten.

-En kompis till de omkomna hittade en typ av flytoverall (dessa fanns inte i Sverige på den tiden) i England. Vi köpte några och jag började göra egna modeller. Jag sålde och tillverkade flytoveraller under  cirka 17 år. Under den tiden träffade jag tusentals användare och det var några synpunkter på flytoveraller som ständigt kom tillbaka.

-Folk tyckte att de var klumpiga och tunga. Sedan andades de inte och de var dessutom styva och prasslade. Sedan var de missnöjda med att de inte kunde simma på mage i dessa, berättar Ola.

-Då tog jag beslutet att dessa negativa problem skulle jag lösa!
-Jag ville göra en säkerhetsprodukt som var lätt, tunn,  smidig, med andningfunktion  och som INGEN kunde  säga att det var besvärligt att ha på sig.
-Jag ville även komma åt problemet med att många äger en flytväst men använder den inte!  Vad är det då för mening?   
-Jag ville säkra upp så många människor som möjligt, både på öppet vatten och fruset vatten.

Nu är problemen lösta vilket tog mig 4 år!
-Nu är produkten Float Underwear klar och jag har dessutom vänt på tankesättet gällande användning.  Jag har gjort flytunderkläder som kunden bär nära kroppen och ytterplagget (skalplagget) bestämmer kunden själv utifrån vilket väder det är och användningsområde.
Passar MÅNGA olika användningsområden som tex. fiske,  båttur, snöskoteråkning, paddling, segling, långfärdsskridsko.

De unika egenskaperna  som Float Underwear består av är:

- Ett lätt plagg, cirka 190 gram/del.
- Endast 3 millimeter tjockt material.
- Med andasfunktion.
- Unisexplagg  från 6 år upp till 5 XL.
- Lättburen och med frihetskänsla.
- Det går att simma på mage i Float Underwear.
-Nu är den nya tidens flytkläder klar och jag är nöjd med min produkt.  Jag har dessutom fått bevis på att den räddat liv"
-Det värmer, avslutar Ola





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar