tisdag 20 juli 2010

Hemma igen

Nu har jag kommit hem efter denna havsfiskeresa. Resans första del med David och Micke på havsfiskeguiden var riktigt inspirerande. Förutom att jag fick min första uer siktade vi mest på hälleflundra. Det var ett riktigt intressant ställe med gott om hälleflundra även om snittvikten på våra fiskar inte var så hög. Stor fisk finns i området, någon vecka innan vi var där hade fiskar på 79 och 70 kg landats.

Andra delen av resan på Söröya var också otroligt inbtressant. Fiskade med Micke som även jobbar på Mieko Fishing. Det var hans första havsfiskeresa så vi lade en del tid på torskfiske. Det var otroligt mycket fisk i vattnet och ofta han våra beten inte ned på botten innan torskar hade huggit. Vi hann även med lite fiske efter hälleflundra men tyvärr alltför kort tid. Vi fick en liten och tappade en som uppskattningsvis låg på 160-170 cm. Hade vi inte lagt så mycket energi på att filma fighten hade vi nog landat den. Den låg ett bra tag vid båtkanten innan den återfått sina krafter och gick loss vid en jätterusning. Det intressanta är att jag inte grämer mig speciellt mycket över det. Jag fick än en gång kvitto på att Mieko Predator fungerar på hälleflundra och dessutom med prototypen av nya jiggskallen. Det känns betydligt viktigare än att landa fisken.
Söröyas fantastiska natur i midnattsol


I morgon kvälle åker jag till Saltströmmen för att fiska hälleflundra i drygt två dagar.

S-O Larsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar