söndag 17 februari 2013

Skreifiske i Barents hav

Skreifiske i Barents hav

Lördagens havsfiske på Nordic Safari var tidspressat men vi hann med ca 1,5 timmes fiske. Det var skreien vi letade och fisket gav en del torsk men inte större än 7-8 kg. Vi fick dock visa indikationer om vilket djup vi skulle fortsätta vårt fiske på under söndagen. Mitten av februari är lite för tidig för skreifiske här uppe. Fisken står ofta djupt och vindarna är ofta ganska kraftiga.

Minor 34 är prefekt för havsfiske i tuffa förhållanden

Söndag morgon gav vi oss ut med Nordic Safaris Minor 34, en perfekt båt för havsfiske. Den har en rejäl hytt där vi kan värma oss mellan drifterna och walk around ger otroligt bra med yta för fiske.
De tendenser vi sett under gårdagen var att skreien gick djupt. Vi lade första driften på 170 m och driftade uppåt mot 120 m. Vinden tilltog ganska snabbt och jag valde att tackla en Savage Gear 3D Herring Shad på dropshot-tackel med 600 grams sänke. Vidar fiskade med en pilk Stingsilda 700 gr och fick snabbt några fina torskar. När vi kom uppåt 150 meters djup kände jag en fisk som drog o min jigg. Jag gjorde ett kraftigt mothugg och kände att min sylvassa Savage Gear Big Fish Treble, 7/0 krokat en större fisk. Min strategi att försöka selektera bort mindre fisk hade fungerat. Efter en svettig match såg vi en skrei med en buk man inte önskar sin värste ovän. Vinden hade nu ökat och vi valde att avbryta fisket.

 Skreifiske i Barents hav, Savage Gear Cutbait Herring levererar



Nordic Safaris Restaurang och brygga i vinterskrud


Har nu ätit torskfilé, torsklever och torsktunga. Det är otroligt fin kvalité på torsken den här tiden på året. Sammanfattningsvis kan jag inte vara annat än galet nöjd med resan. Ett otroligt pimpelfiske och en rejäl skrei trots väldigt lite skreifiske.


Snart skall jag packa ihop min utrustning och i morgon påbörjar jag min resa hemåt.

S-O Larsson
www.miekofishing.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar