söndag 17 mars 2013

Imax Nautech Dry Suit

Har nu testat den nya Imax Nautech Dry Suit under tuffa förhållanden här uppe i Mehamn. Sammanfattar här mina synpunkter på Imax Trorrdäkt.

  • Imax Nautech Dry Suit är behaglig att använda med smidigt material som är mjukt och följsamt även vid temperaturer nedåt -15 grader. Torrdräkten är även förstärkt i knä och baken. Den är dessutom försedd med rejäla stövlar.
  • Huvan har riktigt bra passform, är enkel att snabbt ta på och sitter bra med rejäl kardborre. Precis som den tidigare torrdräkten från Imax är muddarna tight så vatten inte kommer in men sitter inte så extremt tight så blodtillförseln till händerna stoppas och man fryser.
  • Imax Nautech Dry Suit har dessutom en "kisslucka" vilket är väldigt praktiskt.  
  •  Dragkedjorna har rejält "handtag" vilket underlättar öppning och stängning.
  •  Jag själv använder den tillsammans med flytande underställ. Har man inget flytande underställ bör torrdräkten användas med flytväst.
  • Beroende på temperatur bedömmer jag hur mycket jag behöver under. Vid så kalla dagar som det varit här i Mehamn har jag flera lager under torrdräkten. Är temperaturen högre använder jag färre lager under. Precis samma princip som med vanliga skalplagg.
 Sammanfattningsvis är min bedömning av Imax Nautech Dry Suit mycket bra. När jag nu använt torrdräkt vid fiske några år känns det otroligt avlägset att gå tillbaks till en klumpig flytoverall. En viktig sak att tänka på är att vara försiktig med krokar. En vass krok sticker lätt hål på en torrdräkt.


 Här bänder jag skrei i Barents Hav i Imax torrdräkt
S-O Larsson
www.miekofishing.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar